Kuntamarkkinoinnin SM-palkinnot jaettiin Kouvolassa: Valinnanvapauden markkinointi toi tulosta ja voiton
Kuntaliitto tiedottaa 17.5.2017
Kuntamarkkinoinnin SM-palkinnot jaettiin Kouvolassa:
Valinnanvapauden markkinointi toi tulosta ja voiton
Sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauden markkinointi on jo tuottanut tulosta Pirkanmaan sairaanhoitopiirille, joka myös voitti kampanjallaan tämänvuotisen kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden. Tuomariston mukaan kampanja osoittaa yhteiskunnallista vastuuta, jolla samalla on saavutettu edelläkävijyyden hyötyjä.
Hopealle SM-kisassa pääsi Lahden kaupunki kuntalaisten osallistumiseen kehitetyllä Porukka-mobiilisovelluksella, ja pronssin jakoivat Ranuan kunta Hillakylä-markkinoinnilla ja Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus KEUKE yrittäjänaisille suunnatulla Onnistujanaiset-kampanjalla.
Kunniamaininnan ja median tunnustuksen sai Kyyjärven kunta yhteisöllisyyden kasvattamisesta turvapaikanhakijoiden vastaanoton yhteydessä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui nyt 38 työtä. Palkinnot jaettiin keskiviikkona 17.5. Kouvolassa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa. Palkittujen ohella esiteltiin kahdeksan muuta finalistia matkailun, asukas- ja elinkeinomarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän parista.
- Töitä arvioitiin kuudesta näkökulmasta: yhteydet strategiaan, pitkäjänteisyys, yhteistyö, tuloksellisuus, keinot ja mittaaminen. Hankkeet oli huolellisesti suunniteltu ja toteutettu, ja yhteistyön merkitys korostui. Mielenkiintoisia, rohkeita, aikaan tarttuvia hankkeita, kehuu tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 12. kerran. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo lähes 600 markkinointiprosessia tai -kampanjaa muun muassa elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin alueilta.
Uudistukset virittävät markkinointia
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin konserni käynnisti markkinointikampanjan vuonna 2013, kun sairaaloiden valinnanvapaus avautui vuonna 2014. Kampanjalla se otti yleistä vastuuta valinnanvapauden viestimisestä kansalaisille, mutta sai samalla etulyöntiaseman kilpailussa. Markkinointia edelsi huolellinen kohderyhmien kartoitus, laaja viestintäkoulutus ja asiakaspalvelun tehostaminen.
Laaja ja näyttävä kampanja on lisännyt valinnanvapauden ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tunnettuutta, rakentanut myönteistä mielikuvaa julkisista palveluista ja tuottanut suoraa asiakas- ja tulonlisää. Kampanja jatkuu edelleen, ja maakuntauudistuksen myötä laajeneva valinnanvapaus edellyttää yhä uusia toimenpiteitä.
Yhteiskunnallinen vastuu mukana markkinoinnissa
- Markkinoinnin tarkoituksena on lisätä elinvoimaa niin yksittäisessä yrityksessä kuin koko kunnan alueella. Kunta- ja aluemarkkinoinnissa tulokseen yhdistyy parhaimmillaan myös yhteiskuntavastuu. Tästä ovat hyviä esimerkkejä valinnanvapauden ohella muiden muassa Lahden porukka-sovellus ja Kyyjärven yhteisöllisyyden rakentaminen, sanoo Maritta Mäkelä.
Varsin monissa markkinointikampanjoissa on mukana kansalaisten omaa panosta esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on aitoa ja tehokasta markkinointia, jossa julkinen hallinto voi olla käynnistäjänä. Myös tuoreiden ideoiden kerääminen kuntalaisilta on yleistynyt.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.
SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, MARK Suomen Markkinointiliiton toimitusjohtaja Lauri Sipilä, Kelan vastaava viestinnän asiantuntija Pauliina Venäläinen, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton ja KL-Kustannuksen markkinointijohtaja Maritta Mäkelä.
Lisätietoja:
Markkinointijohtaja Maritta Mäkelä, 040 765 8016
Viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä, 050 66 743
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun 2017 tulokset
Kultaa
Elämäsi valinta -valinnanvapauskampanja, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
Hopeaa
Porukka, Lahden kaupunki
Pronssia
Arktinen Hillakylä, Ranuan kunta
Onnistujanaiset, Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Kunniamaininta ja median tunnustuspalkinto
Asennemuutoksella asukkaita, Kyyjärven kunta
Muut finalistit
Autonvaihtoviikot -kampanja, Turun seudullinen joukkoliikenne
Kesäreportterit Naantalissa, Naantalin Matkailu Oy
Lempäälän Idea, Lempäälän kunta
Mäntsälän kuntamarkkinointia, Mäntsälän Yrityskehitys Oy
Porvoo muuttaa tarinat tatuoinneiksi, Porvoon kaupunki
Pyhtäälisä, Pyhtään kunta
Siisti Iisalmi ja pyöräilyn ja kävelyn asennekasvatushanke, Iisalmen kaupunki
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tony Hagerlundverkkoviestintäpäällikkö / webbkommunikationschef
Puh:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiMediapuhelin toimittajille arkisin klo 9-15 Medietjänstnummer för journalister vardagar kl. 9-15: 050 340 9977Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kunnat.net on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Sex sökande intervjuas för posten som vice vd vid Kommunförbundet25.4.2025 12:29:00 EEST | Pressmeddelande
Bland de sökande till den lediga posten som vice verkställande direktör vid Kommunförbundet har sex personer valts till intervju. Sammanlagt 18 personer hade sökt posten.
Kuntaliiton varatoimitusjohtajaksi haastatellaan kuusi hakijaa25.4.2025 09:06:16 EEST | Tiedote
Avoinna olevaa Kuntaliiton varatoimitusjohtajan paikkaa hakeneiden keskuudesta on valittu kuusi henkilöä haastatteluun. Tehtävää haki yhteensä 18 henkilöä.
Kuntaliitto on pettynyt kuntien rahoituksen leikkauksista: verotulomenetykset korvattava23.4.2025 22:42:41 EEST | Tiedote
Kuntaliitto on tyrmistynyt, että hallitus täyttää veronkevennyksistä aiheutuvaa rahoitusvajetta leikkaamalla kuntien valtionosuuksia. Leikkaus iskee suoraan suomalaisten peruspalveluihin ja kasvun edellytyksiin, kuten koulutukseen.
Kuntavaalit: Istuvia valtuutettuja enemmän kuin 20 vuoteen, mutta valtuustojen vaihtuvuus vaihtelee suuresti puolueittain ja kunnittain17.4.2025 15:23:04 EEST | Tiedote
Kevään kuntavaaleissa nähtiin yhdistelmä jatkuvuutta ja uudistumista. Enemmistö valituista on istuvia valtuutettuja – enemmän kuin kertaakaan yli kahteen vuosikymmeneen – mutta samaan aikaan yli 50 kunnassa valtuusto meni lähes uusiksi. Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom pitää valtuutettujen vaihtuvuutta kokonaisuutena tänä vuonna hyvin vähäisenä.
Vice vd-posten vid Kommunförbundet söktes av 1817.4.2025 14:52:58 EEST | Pressmeddelande
Posten som vice vd vid Kommunförbundet har sökts av 18 personer. Ansökningstiden gick ut 16.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme